جوان منتظر

قصرشیرین

جوان منتظر

قصرشیرین

این وبلاگ یک وبلاگ چند منظوره است که تمرکز ان بر مسائل و موضوعات روز است که در کنارموضوعات مذهبی،اخبار،رسانه،سینما،فناوری اطلاعات،امنیت،استراتژی و سرگرمی سعی در افزایش اگاهی نسبت به حقایق دارد

جنبش letter4u

log
طبقه بندی موضوعی
جستجو در وبلاگ
حدیث

نگاه توحیدی در مقابل نگاه ثنویتی و تثلیثی

جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳ ق.ظ

جهان بینی توحیدی که بیشتر مختص مرکز عالم است؛ کشور های مسلمان از جمله ایران را شامل می‌شود. این نوع جهان بینی کامل‌ترین و منحصر‌به‌فردترین جها‌بینی جهان محسوب می‌شود و علاوه بر این که محاسن جهان بینی‌های قبلی را داراست، آن ها را تکمیل کرده و به صورت جامع و بدون نقص منطق خود را ارائه می‌کند...

مبنای-علوم-انسانی-غربی


جهان بینی ثنویتی (ین و یانگی):

این نوع جهان بینی بیشتر مربوط به مردمان مشرق زمین مثل چین، ژاپن، کره و… است. به اعتقاد آن ها مبنای عالم بر دوآلیسم یا ثنویت می باشد به عبارتی تمام آنچه در عالم وجود دارد، دارای دوگانگی متضادی است که هر یک بدون دیگری، ناقص می شود. همچنین به جهت حفظ آرامش عالم، این دو باید به صورت متعادل، یکسان و برابر با هم به تعامل بپردازند و چنانچه این تعادل به هم خورد، آرامش و ثبات به هم خورده و بقا به خطر می افتد.

برای مثال شب و روز دو پدیده متصاد هستند که باید با هم باشند و یکی به تنهایی نمی تواند روزگار را به وجود آورد.


patch2image.php


زن و مرد (که از مصادیق خلق هستند) نیز دو عنصر متضادی هستند که باید با یکدیگر وجود داشته باشند تا تعادل چرخه زندگی به هم نخورد.


جهان بینی ین و یانگی مسئله ای است که همین نظر را تماما به عالم جعل (که بخش عمده ای از آن را عالم معنا تشکیل می دهد) تعمیم داده و می گوید جهت حفظ تعادل و بقا، علاوه بر این که تعادل و برابری باید در سطح عالم خلق (که بخش عمده ای از آن عالم ماده است) باشد، باید تماما در سطح عالم جعل نیز باشد. مثلا عقیده دارد همان طور که باید بین زن و مرد (که در عالم خلق هستند) تعادل و برابری باشد، باید بین خوبی و بدی یا خیر و شر (که در عالم جعل هستند) نیز تعادل و برابری به وجود بیاید تا تعادل حفظ و بقا تضمین شود.

دایره ین و یانگ هم به اثبات این مدعا می پردازد.

این جهان بینی مشکلات و معایب بسیاری دارد که در توضیح جهان بینی توحیدی مطرح می شود.



207910



جهان بینی تثلیثی:

این نوع جهان بینی در غرب عالم، و بیشتر در کشورهایی همچون آمریکا رواج دارد و به اعتقاد آن ها مبنای عالم تماما بر سه عنصر یا پدیده هم سطح بنا شده است.

مفهوم پدر، پسر و روح القدس به خوبی به تبیین این نکته می پردازد به طوری که هر سه مورد مذکور، در یک سطح، در یک جایگاه و در یک موقعیت قرار دارند.


صلیب


تاثیر این جهان بینی را می توان در اکثر علوم تولید شده غربی مشاهده کرد. برای مثال فروید، دانشمند و روان کاو غربی، ساحت های انسان را بر سه مفهوم مجزا و هم درجه یعنی اید، ایگو و سوپر ایگو تقسیم می کرد.

قوای سه گانه مونتسکیو نیز بر همین جهان بینی استوار بوده و به قوه مجریه، قضاییه و مقننه تقسیم می شود.



همین مفهوم در علوم ارتباطات سه مفهوم جدا و مستقل از هم را تحت عنوان فرستنده، گیرنده و پیام تشکیل می دهد.

و یا بخشی از منطق ارسطویی دارای سه مفهوم اساسی افراط، تفریط و حد وسط است.


جهان بینی توحیدی:

جهان بینی توحیدی که بیشتر مختص مرکز عالم است؛ کشور های مسلمان از جمله ایران را شامل می‌شود. این نوع جهان بینی کامل‌ترین و منحصر‌به‌فردترین جها‌بینی جهان محسوب می‌شود و علاوه بر این که محاسن جهان بینی‌های قبلی را داراست، آن ها را تکمیل کرده و به صورت جامع و بدون نقص منطق خود را ارائه می‌کند.

همان طور که گفته شد، هر کدام از جهان بینی های غرب و شرق عالم، خصوصیات مثبت و منفی دارند که به اختصار به توضیح آن ها می‌پردازیم.

گفته شد جهان بینی ثنویتی اساس عالم خلق و جعل را بر دو مفهوم استوار می‌داند که این دو مفهوم باهم در تضاد بوده و جهت حفظ ثبات و آرامش، در نسبت با هم متعادل می شوند. دو مشکل اساسی این نوع جهان بینی آن است که اولا عالم خلق را از عالم جعل تفکیک نکرده و می گوید مفاهیم چه در خلق باشند و چه در جعل، همگی، ضرورتا دوتایی هستند و این مسئله باعث بقای عالم است و یعنی چه زن و مرد (که در عالم خلقند) و چه خیر و شر (که در عالم جعلند) باید به صورت مساوی و برابر در هر حیطه باشند. این در صورتی است که نگاه توحیدی می گوید، پدیده های عالم خلق، خلق خدا بوده و باید دارای این دوگانگی باشند (یعنی شب و روز، مرد و زن)، اما موارد عالم جعل اکثرا ثنویت توحیدی هستند به این معنا که مفاهیمی مثل شر و بدی جعل بشر هستند و نباید وجود داشته باشند و بین خیر و شر (با این که دو مفهوم هستند)، شر باید از بین برود و خیر باید به عنوان یک عامل اساسی باقی بماند.

ثانیا جهان بینی ثنویتی، دوآلیسم بین عالم را از حیث تضاد آن می بیند این در صورتی است که نگاه توحیدی و قرآنی دوآلیسم عالم خلق را از حیث اصل زوجیت می بیند و نه تضاد آن. لازم به ذکر است نگاه توحیدی بخش های معیوب نگاه ثنویتی را مقبول ندانسته، بخش های صحیح آن را (که در بالا توضیح داده شد) پذیرفته، و تکمیل کرده است.

در توصیف نگاه تثلیثی نیز اشاره شد که مبنای پدیده های عالم را بر سه تایی قرار می دهند که این سه مفهوم دارای موقعیت یکسانی هستند. به صورت اختصار می توان به منطق ارسطویی اشاره کرد که دارای سه مفهوم افراط، تفریط و حد وسط است و گفته می شود می توان تمام مفاهیمی که حتی انتزاعی بوده و یا در عالم جعل هستند را نیز در آن جایی داد. حال فرض کنید بخواهیم مفهوم علم را در این قالب ببینیم آن وقت باید بگوییم که حد وسط علم، حکمت است؛ افراط آن مکر و معادل تفریط آن، بلاهت می باشد! این در حالی است که اگر خداوند بیش از حد به فردی حکمت داده باشد، نمی توان گفت آن فرد مکار است و دارای خب؛ و یا نمی توان گفت فردی که حکمتش پایین تر است، ابله بوده و گرفتار بلاهت.

مفهوم تثلیث ممکن است در بسیاری از موارد صادق باشد، اما نباید آن را مطلقا به تمام پدیده ها تحمیل کرد.

مقام معظم رهبری در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵ در حسینیه امام خمینی رحمه الله، در دیدار با اساتید دانشگاه ها تاکید فرمودند:” مبنای علوم انسانی غربی، مبنای غیر الهی است، مبنای مادی است، مبنای غیر توحیدی است. این با مبانی اسلامی سازگار نیست…”


مبنای-علوم-انسانی-غربی


و اما نگاه توحیدی

از منظر قرآن کریم، چهار نوع ثنویت تفکیک شده در عالم وجود دارد:

الف) ثنویت متباین: یعنی دو مفهومی که اولا در عالم خلق بوده، ثانیا از دو جنس کاملا متفاوت هستند همچنین لازمه یکدیگر نیستند. مثل جن و انس.

ب) ثنویت متضاد ضروری: این ثنویت دقیقا آن بخش صحیح نگاه ین و یانگی را تداعی می کند یعنی دوتایی هایی که برای یکدیگر ضروری هستند و باید به تعادل برسند تا ضمن حفظ ثبات و آرامش، باعث رشد و کمال هر دو شوند. مانند مرد و زن.

ج) ثنویت ترادف: این نوع ثنویت به تبیین این مسئله می پردازد که برخی از دوتایی ها، باید به صورت مترادف باشند و به صورت متوالی، پس از یکدیگر بیایند. برای مثال فردی که در ابتدا مسلمان می شود، در مرحله اول مسلم است و در مرحله دوم مؤمن می شود به عبارتی اسلام و ایمان آوردن، دو مرحله ای هستند که به صورت متوالی یکی پس از دیگری می آید.

د) ثنویت توحیدی: شاهکار منطق قرآنی در نوع چهارم ثنویت آن، یعنی ثنویت توحیدی است. این نوع ثنویت این مطلب را مطرح می کند که اکثرا در عالم جعل، با این که ممکن است دو مفهوم وجود داشته باشد، اما به دلیل این که یکی ساخته، پرداخته و جعل بشر است، باید از بین برود و تنها جعل خداوند (که حق است و حق هم یکی است)، یکی و واحد در میدان بماند. مثلا مفهوم خیر و شر. شر جعل بشر بوده، باید از بین برود اما خیر، به عنوان مجعول خداوند باید بماند.





نگاه و جهان بینی قرآنی در مورد تثلیث نیز ساختاری قابل توجه دارد. این نگاه تثلیث را به چهار گونه تقسیم می کند:

الف) تثلیث تباین

ب) تثلیث تعادل و تضاد

ج) تثلیث ترادف

د) تثلیث توحیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی